Kriisin keskellä leirinuotio lämmittää

 



Minulla oli viime vuonna toisen yritykseni kohdalla kriisi. Se tuli yhtäkkiä, odottamatta ja aivan puskista. Se saapui mukanaan kuormallinen ahdistavia tunteita, ikäviä ajatuksia ja surkeaa oloa. 
Olen 13 yrittäjävuoteni aikana tottunut siihen, että yrittäminen on ylä- ja alamäkiä. Olen tottunut siihen, että yrittämiseen kuuluu epävarmuus, hankalien tunteiden luona viipyily ja että äärettömän tärkeää on itsensä kuuntelu ja itsensä johtaminen. 

Tämä kriisi kuitenkin yllätti minut täysin. Se oli jotain uutta ja erilaista jota en ollut aiemmin kohdannut. Olin ihmeissäni, hämmentynyt ja vähän peloissanikin. Miten tämän käsittelen, miten tästä selviän? 

En halua avata kriisin sisältöä tässä kirjoituksessani sen enempää koska se ei ole niin oleellista. Oleellista on se, miten selvitin sen ja miten pääsin siitä yli.  

Verkosto on voimavara, pelkkä kuunteleminen riittää


Jos nämä yrittäjävuodet ovat opettaneet minulle yrittämisen luonteesta jotain, ovat ne opettaneet myös sen, että verkosto on voimavarani. Kriisin iskiessä oivalsin melko pian ettei tässä ole hyvä olla yksin. Otin yhteyttä yrittäjä-ystävääni. Kerroin hänelle suoraan, mitä on tapahtunut, miten hämmentynyt olen ja mitä kaipaan häneltä. 

Hän järjesti välittömästi aikaa ja kuunteli minua. Juttelimme pitkään ja sain purkaa hänelle omaa oloani. Kerroin tunteistani ja ajatuksistani avoimesti. Kerroin jokaisen yksityiskohdan ja pyöriskelin kaiken tapahtuneen keskellä hänen kanssaan. Hän on kokenut yrittäjänainen, luonteeltaan lämmin ja ihmisenä viisas. Hän tiesi, että auttaakseen minua parhaiten riittää, kun hän kuuntelee. Ja niin hän tekikin. Lopuksi lupani saatuaan, hän esitti oman näkemyksensä ja ehdotti strategiaa miten tästä eteenpäin. 

Oli tärkeää, että sain tulla kuulluksi. Muuta ei tarvittu. Olin iloinen hänen kommenteista ja myöhemmin käytäntöön liittyvistä ehdotuksista mutta ne yksistään eivät minua olisi auttaneet. Minua myös ilahdutti suuresti, että hän ei ensimmäisenä lähtenyt ehdottamaan kuinka minun tulisi toimia tai kertonut omia vastaavia kokemuksia vaan kysyi haluanko kuulla niistä. Hänen kokemuksensa ja taustansa tietäen halusin kyllä. Mutta ne eivät minua olisi auttaneet, ellei hän olisi ensin kuunnellut ja ollut läsnä tarinassani.  

Lopulta kriisi pieneni pikkuiseksi palloksi, joka minun oli helppo nähdä isona kokonaisuutena. Sain otettua siitä kiinni ja tehtyä siitä ymmärrettävän. Tällä tavoin minä selätin sen!

Tule mukaan, vahvista voimavarojasi


Haluan kannustaa Sinua yrittäjänainen tulemaan leirinuotion äärelle. Siellä meidän on toistemme kanssa hyvä lämmitellä yrittämisen myrskyjen riehuessa ympärillämme. Haluan myös kannustaa sinua olemaan kuuntelija ja pyytämään kuulluksi tulemista. Mikä tahansa asia tai kriisi onkaan, sen saaminen pikkuiseksi palloksi on helpompaa toisen kanssa.

Yrittäjänainen Anneli Komi 
BusinessMaker Solutions Oy 
Itä-Uudenmaan Yrittäjänaiset ry

Kommentit